Faktycznie pytanie wymaga przeredagowania, jeśli dobrze je rozumiem, pytasz: czy da się zdobyć stopień przewodnika nie pełniąc funkcji drużynowego?
Przewodnik:
Poznaje siebie i motywy swojego postępowania. Jest wzorem dla harcerzy. Ma uzdolnienia przywódcze. We współdziałaniu z dziećmi i młodzieżą znajduje radość, umie być starszym kolegą i przewodnikiem. Świadomie stosuje metodę harcerską do realizacji celów wychowawczych. Ma poczucie odpowiedzialności za pracę i powierzony zespół. Bierze aktywny udział w życiu hufcowej wspólnoty.
Ideę tą może realizować niezależnie od pełnionej funkcji, jednak:
W trakcie minimum półrocznej praktyki w gromadzie/drużynie wykazał się umiejętnością pracy wychowawczej z dziećmi lub młodzieżą w wybranej
grupie wiekowej, w tym umiejętnościami:
- stosowania instrumentów metodycznych,
- stosowania systemu małych grup,
- tworzenia planu pracy, jego realizacji i podsumowania,
oraz uczestniczył w:
- organizacji wyjazdowych form pracy,
- pozyskiwaniu środków na działalność drużyny/gromady,
- organizacji obozu (kolonii) lub zimowiska drużyny/gromady i pełnił na nim funkcje,
- prowadzeniu dokumentacji niezbędnej do działania drużyny/gromady,
- współpracy ze środowiskiem działania – rodzicami, szkołą, itp.
Wyobrażam sobie, że w pewnych warunkach wymagania te można spełnić na funkcji zastępowego (ściśle współpracując z drużynowym i w pewnym stopniu kreując z nim pracę drużyny) - jednak większość z nich wymaga wejścia na poziom drużyny. Dlatego optymalnie jest realizować próbę na stopień przewodnika na funkcji przybocznego (by przejmować drużynę już ze zdobytym stopniem), ewentualnie jeśli warunki na to nie pozwalają - na funkcji drużynowego (np. jest się w sytuacji, w której drużynę trzeba przejąć zaraz po skończeniu 16 lat).
Możliwe jest też oczywiście zdobywanie przewodnika na funkcjach powyżej poziomu drużyny, z zachowaniem warunku półrocznej praktyki.