W instrukcji finansowej drużyny są nakreślone ogólne zasady akcji zarobkowych:
Jednostki organizacyjne mogą za zgodą komendanta i skarbnika chorągwi lub osoby przez nich upoważnione, prowadzić działalność zarobkową z zastrzeżeniem, że dochód z tej działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków organizacji (na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach). Szczegółowe rozliczenie działalności zarobkowej drużyny zostanie określone przez komendanta i skarbnika chorągwi lub osoby przez nich upoważnione.
Działalnością zarobkową objęta jest również (np. akcja “znicz”, prowadzenie pola namiotowego przy obozie, odpłatne świadczenie usług przy różnego rodzaju uroczystościach, rocznicach, koncertach, sprzedaż przy takich okazjach wydawnictw, napojów, znaczków okolicznościowych itp.).
Działalność zarobkowa wymaga fakturowania wpływów i naliczania podatku VAT zgodnie z przepisami „Ustawa o podatku od towarów i usług” oraz terminowych rozliczeń.
Akcja zarobkowe w supermakrecie nie jest de facto akcją zarobkową ale zbiórką publiczną, na którą jest potrzebna zgoda odpowiednich władz w zależności na jakim terenie ta zbiórka ma być, Drużynowy więc nie może sam sobie zorganizowć takiej akcji ponieważ z wnioskiem o udzielenie pozwolenia musi wystąpić komendant hufca.