Przesyłam część treści z kursu jaki miałem przyjemnośc organizować.To są raczej takie podstawy metodyczne itd, bo w trakcie bardziej stawialiśmy na kreatywność przyszłych zastępowych. Mam nadzieję, że się przyda. Mam z tego kursu sporo materiałów. Jakby były potrzebne to proszę o sygnał to chętnie się podzielę.
1. Podstawy wychowawcze
Treść:
Cele ZHP,
wizerunek ZHP w społeczeństwie,
Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie
Zamierzenia:
znał cele działania ZHP,
miał świadomość kształtowania swoją postawą opinii o ZHP
znał i rozumiał Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie
2. Wiedza o ZHP
Treść:
Struktura ZHP,
regulamin mundurowy
i musztry,
rola zastępu w ZHP.
Zamierzenia:
znał strukturę ZHP (najważniejsze szczeble struktury) i miejsce drużyny w strukturze ZHP
wiedział kto jest Komendantem Hufca, znał adres i telefon Komendy Hufca (załatwi przynajmniej jedną sprawę zleconą przez drużynowego w KH),
znał podstawy regulaminu mundurowego (jak wygląda prawidłowo umundurowany harcerz i harcerka), potrafił zadbać o mundur swój i swoich harcerzy
znał podstawy musztry zastępu, wiedział jak zachować się podczas musztry drużyny i na apelu,
umiał się zameldować,
umiał zameldować swój zastęp
wiedział jak obchodzić się z flagą państwową i jak zachować się podczas śpiewania Hymnu Narodowego i ZHP,
wiedział jak należy pełnić służbę wartowniczą1. Podstawy wychowawcze
3. Metoda harcerska
Treść:
Elementy i cechy metody harcerskiej
System nagród i kar w zastępie
Zamierzenia:
znał i rozumiał cechy i elementy metody harcerskiej (ogólnie, intuicyjnie)
wiedział jak stosować nagrody oraz jak i kiedy karać harcerzy z Treść:
4. Metodyka harcerska
Treść:
Prowadzenie zbiórki zastępu
Praca z zastępem w łonie drużyny
Podstawy planowania pracy zastępu
Funkcjonowanie w ramach rady drużyny
System stopni i sprawności harcerskich
Rola zastępu w drużynie
Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie
Obrzędowość zastępuznał i rozumiał cechy i elementy metody harcerskiej (ogólnie, intuicyjnie)
wiedział jak stosować nagrody oraz jak i kiedy karać harcerzy z Treść:
Zamierzenia:
znał zasady dobrej zbiórki
znał formy pracy, które może zastosować w pracy zastępu,
umiał je odpowiednio dobrać – w zależności od zamierzeń
znał parę przykładów zastosowania każdej z form pracy - odpowiedniej dla zastępu,
prowadzi „bank pomysłów” na zabawę, pląs, piosenkę
umiał napisać konspekt zbiórki zastępu
potrafił zbudować obrzędowość zastępu,
znał rolę obrzędowości w zastępie
umiał przygotować zastęp do udziału w imprezie drużynyi do obozu
organizacja biwaku
umiał zaplanować pracę zastępu w roku harcerskim
umiał przeprowadzić zbiórkę zastępu w harcówce i w terenie
umiał współpracować z podzastępowym, podzielić obowiązki między siebie i podzastępowego
znał swoje obowiązki i prawa jako zastępowego (w pracy śródrocznej i na obozie)
znał rolę zastępowego w radzie drużyny
potrafił zaplanować wraz ze swoim harcerzem próbę na stopień i na sprawność
znał rolę zastępu w drużynie (system małych grup)
5. Zaradność życiowa, wybrane techniki harcerskie
- czyli wszystko począwszy od znaków patrolowych po skręcanie balonów, samarytankę, robienie zaciosów na belce itd. Kurs trwał 2,5 biwaku więc czas się znalazł.
6. Dokumentacja, gospodarka zastępu
Treść:
książeczka zastępu
kronika drużyny
system alarmowy zastępu
gospodarowanie funduszami
dbałość o sprzęt pionierski i obozowy
Zamierzenia:
wiedział jak prowadzić książeczkę zastępu,
znał rolę kroniki drużyny (potrafił wraz z zastępem dokonać wpisu w kronice drużyny dotyczącego ważnego wydarzenia w zastępie),
potrafił zaplanować system alarmowy zastępu,
potrafił rozliczyć się wobec drużynowego z powierzonych mu funduszy (bilety, paragony),
potrafił wraz z zastępem współuczestniczyć w akcji zarobkowej drużyny,
wiedział jak prawidłowo używać i konserwować sprzęt pionierski, jak zadbać o namiot i inne urządzenia obozu.
7. Bezpieczeństwo
Treść:
Podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas zbiórek i biwaków
Podstawy udzielania pierwszej pomocy
Zachowanie podczas wypadku
Zamierzenia:
znał niebezpieczeństwa grożące dzieciom podczas zbiórki w harcówce i w terenie – w tym zwłaszcza podczas poruszania się po drogach,
wiedział, jakie działania wymagają dozoru osób specjalnie wykwalifikowanych (kąpiele, uprawianie niektórych sportów),
znał zasady rozpalania i dozoru ogniska,
potrafił udzielić pierwszej pomocy w prostych wypadkach,
znał alarmowe numery telefonów.