Cześć,
Trochę mało szczegółów w Twojej prośbie, ale poniżej podsyłam propozycję która może stanowić inspirację dla Ciebie (nie wiem, czy bieg ma być w mieście czy w lesie, czy masz kogoś do obstawy punktów - zakładam, że nie - ani jakie umiejętności konkretnie chcesz sprawdzać, dlatego propozycja opiera się na tym jak ja robiłbym bieg dla swoich harcerzy):
Uczestnicy biegu otrzymują zalakowane koperty z symbolem zastępu - 5 różnych, oznaczonych odpowiednimi numerami - oraz busolę. Odpieczętowują pierwszą z wiadomości, a w środku znajduje się list od zastępowego z opisem zasad biegu i wskazaniem symbolu który będzie wykorzystywany do oznaczenia trasy (np.: "idźcie za śladem białego królika" - cytat z Matrixa, to też można wykorzystać budując klimat biegu), opcjonalnie mogą również otrzymać mapę. Jest też pierwsze zadanie - narysować szkic z marszu trasy którą będą podążać. Po szybkim rozejrzeniu się dostrzegą umówiony znak na rogu sąsiedniego budynku, a zaraz za rogiem strzałkę którą należy podążyć.
Znaki patrolowe doprowadzą ich do miejsca kolejnego punktu - tu znów znajdą umówiony symbol a obok niego znak koperty z nr 2. Odpieczętują kolejną wiadomość - tym razem jest ona zaszyfrowana (prosty szyfr - powiedzmy KACEMINUTOWY - ale bez klucza, muszą się go domyślić). Zadaniem jest określić na podstawie wykonanego przez siebie pomiaru wysokość wieży kościoła nieopodal. Po jego wykonaniu kierują się po znakach patrolowych dalej.
Kolejny punkt (znów symbol umowny a obok niego znak koperty z nr 3). W odpieczętowanej wiadomości znajduje się mapa do tzw. "chinki" (zwanej też "chińską grą) - kartka papieru podzielona na kwadraty z których każdy zawiera rysunek kolejnego skrzyżowania w taki sposób, by na dole znajdowała się droga którą do tego skrzyżowania się dociera, a droga którą należy ze skrzyżowania podążyć jest pogrubiona. Na mapie "chinki" zaznaczone krzyżykiem kilka punktów które trzeba odnaleźć i opisać umieszczony tam znak patrolowy (co oznacza). Instrukcja zadania tym razem zaszyfrowana morsem.
Kolejny punkt (znów docierają na niego po znakach patrolowych - na nim symbol umowny a obok niego znak koperty z nr 4). Miejscowa ścianka wspinaczkowa. W odpieczętowanej wiadomości (tym razem zaszyfrowane ułamkowym) polecenie wdrapania się na szczyt ścianki (tam pozostawiony kredą znak stanowił będzie potwierdzenie realizacji zadania). Uwaga - instruktor ośrodka sportu i rekreacji który opiekuje się ścianką wspinaczkową jest w zmowie z zastępowym i wpuści Was na ściankę tylko po zademonstrowaniu 5 różnych węzłów i samodzielnym poprawnym zawiązaniu podwójnej ósemki na linie asekuracyjnej.
Punkt piąty (oznaczenie jak wcześniej) przy granicy lasu. Tu ukrytą w dziupli pnia znajdą skrzynkę zamkniętą na zamek szyfrowy. Kluczem do otwarcia zamka jest data urodzin patrona drużyny. W skrzynce 10 liści różnych drzew, które należy rozpoznać i opisać ich w notatniku. Zadanie proste, ale z tego punktu brak już kolejnych znaków patrolowych. Dotarcie na metę biegu wymaga użycia busoli, w wiadomości bowiem podana była seria azymutów i odległości do pokonania w drodze powrotnej. Tam czekać już będzie zastępowy który oceni realizację zadań i przepyta z ewentualnych dodatkowych informacji, a przy okazji sprawdzi musztrę indywidualną, poprzez odebranie meldunku po ukończeniu biegu.
Mam nadzieję, że coś się przyda z tych pomysłów :-) jak zauważysz, nie potrzeba do takiego biegu nikogo poza zastępowym (no, może jeszcze dogadanie się ze wspomnianym pracownikiem ośrodka sportu i rekreacji - warto wiedzieć, że można zaangażować takie osoby, innym przykładem może być Pani z biblioteki jeśli zadanie będzie wymagało odnalezienia jakiejś książki i w niej ukrytej wiadomości itp.).
Powodzenia i dobrej zabawy :-)