Możesz zapytać o następujące rzeczy:
- W skali 1-5, jak bardzo poleciłbyś te zajęcia koledze? - to daje ogólny pogląd na to, czy zajęcia były użyteczne czy nie. Generalnie odpowiedzi 4-5 są dobre, reszta oznacza, że ktoś ma poważne zastrzeżenia
- +/-: Co poszło dobrze, co nie, Opcjonalnie możesz dołożyć pytanie "do zmiany" i tam wylądują propozycje poprawek (czasem niestety duplikuje się to z minusami, ale jedni wolą 2, a inni 3 obszary)
- Retrospective Starfish - 5 kategorii: Mniej, Więcej, Rób dalej, Zacznij, Przestań (Less of, More of, keep doing, stop doing, start doing). Podział na więcej kategorii powoduje, że uczestnicy bardziej zastanawiają się nad możliwymi zmianami w zajęciach i mogą dać pełniejszy feedback
- Czego się nauczyłem, co mnie nadal nurtuje - podobne obszary do tych poprzednich, ale bardziej skoncentrowane na wiedzy, która była przekazywana.
Możesz wybrać dowolny podzbiór z tych pytań. Ja bym proponował np.: ocena ogólna (1-5), Czego się nauczyłem, co mnie nadal nurtuje, co mi się podobało i co można by poprawić. Ale oczywiście można dowolnie.
Przy tworzeniu takich kategorii uwag można zaryzykować opcję "burzomózgową": każdy obowiązkowo pisze np. 2 rzeczy do każdej kategorii, nawet jeśli mają być to rzeczy pozornie nie do spełnienia. Dostaniesz dużo karteczek, wiele może być bez sensu, ale z drugiej strony być może niektóre będą bardzo wartościowe.
Co do formy to najprościej na szarym papierze, flipcharcie lub tablicy namalować takie obszary i rozdać karteczki samoprzylepne (post-it). Uczestnicy piszą po jednej rzeczy i przyklejają na dany obszar. Numerki (ocena 1-5) mogą pisać na karteczce i wrzucić do urny. Można też rozdać ankietę, ale to chyba nudniejsza i bardziej pracochłonna opcja.