• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Co to "Ćwiczenia KIM"?

0 głosów
Robię kartę próby na sprawność Organizator Harców** i w jednym wymaganiu natknęłem się na "Ćwiczenia kim". Co to jest?
pytanie zadane 23 stycznia 2016 przez użytkownika Qlas (142)   2 4 8
Współczynnik akceptacji: 75%
   

1 odpowiedź

+2 głosów
Cześć,

Gry KIM'a są to gry ćwiczące spostrzegawczość, pamięć i zmysły. W najprostszej, pierwotnej formie KIM polega na tym, że ukrywasz pod czymś (np. materiałem) 10 przedmiotów, a następnie na 30 sekund odsłaniasz i przykrywasz ponownie. Druga osoba (lub Ty, jeśli sam się ćwiczysz) musi na podstawie tego co się napatrzyła przez te 30 sekund wymienić jak najwięcej przedmiotów (a gdy jest już w stanie wymienić wszystkie, to również opowiedzieć o nich jak najwięcej).

Inne wersje KIM'a np obejmują rozpoznawanie po dźwiękach co się dzieje w innym pokoju (lub w tym samym przy zasłoniętych oczach), rozpoznawanie przypraw po zapachu, lub rozpoznanie jakie przedmioty są w worku tylko i wyłącznie na podstawie dotyku (bez patrzenia). Inną opcją jest też np. przeliczenie w kieszeni drobniaków i podanie nie tylko kwoty, ale i ilość i wartości poszczególnych monet.

Z grą KIM'a łączy się naturalnie gra Morgana. Pierwsza przykładowa wersja, gdy harcerz musi pobiec w jakieś miejsce i w ciągu określonego czasu zapamiętać jak najwięcej z jakiejś tablicy ogłoszeń a następnie wrócić i ją zreferować w meldunku (liczy się ilość informacji). Innym wariantem jest wysłanie harcerzy jakąś trasą, a następnie odpytanie ich z elementów które zapamiętali po drodze (np.: "mijaliście budynek poczty, ile miał pięter?", "w międzyczasie przejeżdżał wiaduktem pociąg - jakiej klasy i w którą stronę?").

Generalnie gra ma swoje źródło w książce Rudyard'a Kipling'a "KIM". Klasyka, warto przeczytać - zawiera mnóstwo innych ciekawych pomysłów. Na podstawie tej książki oparł się Bi-Pi w wielu swoich grach, w tym właśnie on był propagatorem gry KIM'a.

Inną odmianą jest też gra planszowa na której na szachownicy rozmieszczasz kamienie, przedmioty lub po prostu szachy, a następnie Twój rywal musi odtworzyć układ w jakim były one rozmieszczone z pamięci na swojej szachownicy (na początek proponuję wariant szachownicy 6x6 i od 5 do 8 przedmiotów w zależności od wieku harcerzy - zuchy zapamiętywały mi ostatnio po 5 przedmiotów z sukcesami, harcerze średnio po 7, choć trafił się i spec który zapamiętał 9).

Czuwajmy!
odpowiedź 23 stycznia 2016 przez użytkownika Adam Nowak (3,293)   12 25 82

Podobne pytania

+5 głosów
3 odpowiedzi 1,903 wizyt
pytanie zadane 5 grudnia 2014 w Próby przez użytkownika Gacek (9,226)   54 113 185
0 głosów
1 odpowiedź 503 wizyt
pytanie zadane 19 sierpnia 2018 przez użytkownika Martulka (146)   3 3 7
+1 głos
1 odpowiedź 925 wizyt
+5 głosów
2 odpowiedzi 2,032 wizyt
pytanie zadane 20 lipca 2013 przez użytkownika wąski!:D (717)   22 39 58
0 głosów
2 odpowiedzi 339 wizyt
pytanie zadane 5 kwietnia 2013 przez użytkownika falkowirujejakpralko (322)   8 14 22
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...