• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Spodnie moro do munduru?

+9 głosów
Sprawa niby prosta. W regulaminie nie ma mowy o moro, jest jednak strój jednolity dla całej drużyny. Mam mały problem, prowadzę drużynę sztandarową hufca, więc uważam, że druhowie i druhny powinni być umundurowani zgodnie z regulaminem. Młodzież z drużyny jest jednak ducha wojskowego, do tej pory nosili spodnie typu moro. Czy byłoby zgodnie z niepisaną tradycją, aby w okresie wiosenno-letnim druhowie i druhny nosili dół zgodny z regulaminem (spodenki/spódnice ZHP) a w okresie jesienno-zimowym spodnie moro? Pytam szczególnie członków GK jakie jest ich stanowisko w tej sprawie. Bo drużyna na takie coś przystaje, ale czy jako sztandarówka możemy coś takiego zrobić?
pytanie zadane 12 stycznia 2013 przez użytkownika Mariusz Paweł Grobli (407)   4 14 21
Współczynnik akceptacji: 0%

otagowane ponownie 12 stycznia 2013 przez użytkownika Gacek
   

2 odpowiedzi

+17 głosów

Krótka odpowiedź: nie.

Trochę dłuższa odpowiedź:

  1. Nie jesteśmy wojskiem, jesteśmy harcerzami. 
  2. Jako drużyna sztandarowa tym bardziej powinniście świecić przykładem i dbać o prawidłowe i regulaminowe umundurowanie. Ludzie na was patrzą, biorą z was przykład. "Oni są sztandarówką, na pewno wiedzą jak jest prawidłowo". Jak zaczniecie robić wyjątki, bo wam się tak podoba, to mówiąc brzydko, zrobicie burdel.
  3. Kwestie estetyczne: moro do munduru wygląda najzwyczajniej beznadziejnie. Moro do koszulki drużynowej, jako jakaś forma "umundurowania" polowego, jak najbardziej. Wygląda świetnie. Ale do munduru? Tragedia. Wystarczy przejrzeć strony harcerskie i spojrzeć na zdjęcia. Jak widzę moro lub jeansy do munduru to mi się nóż w kieszeni otwiera. Wygląda to najzwyczajniej brzydko i nieprofesjonalnie.
  4. W czym jednolite BDU czy M65 są gorsze od moraczy? 
  5. Cena nie jest wymówką. Można kupić tanie, zgodne z regulaminem spodnie, wystarczy trochę pogrzebać w internecie. Przykład tutaj. Wychodzi 8zł za sztukę. Znajdziesz taniej? http://allegro.pl/10x-nowe-spodnie-legionisty-harcerskie-72c-160-72-i2923959755.html
odpowiedź 12 stycznia 2013 przez użytkownika Gacek (9,160)  
edycja 12 stycznia 2013 przez użytkownika Gacek
a mógłby pomóc mi druh znaleźć te spodnie w różnych rozmiarach?
wystarczy przejrzeć profil tego sprzedającego na allegro, on oferuje spodnie w większości typowych rozmiarów.
Szybkie wyszukiwanie:
http://allegro.pl/listing/user.php?string=legionist*+spodnie&us_id=6334275
a harcerze z pasem powyżej 80 np ja mam 84
no to by już trzeba napisać do sprzedającego
Moro - nie, to rozumiem, ale co złego jest w ciemnych dżinsach?
Cały przegląd, od jasnych do ciemnych. Czy naprawdę muszę mówić coś jeszcze? https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/299438_123873164381252_2118251176_n.jpg
Akurat ci harcerze, którzy są na zdjęciu wyglądają niechlujnie + te chusty... W moim środowisku chusty chowa się tylko do jedzenia... Ale wracając do spodni: jeśli jest W MIARĘ jednolicie, bo jest jasno powiedziane, że jasne spodnie odpadają, to wcale nie wygląda to źle.
NIech tylko druhna zauważy ile warunków "jeśli" musi być spełnionych, by to wyglądało sensownie. Jeśli spodnie ciemne, jeśli takie same w drużynie itp itd... a ile jest przecież krojów jeansów... Mimo najszczerszych chęci śmiem twierdzić, że nie da się jednolicie umundurować w ten sposób.
Zgadzam się z druhem.
Gdybyśmy mieli krój i kolor mundurów jak skauci w niektórych krajach to można by sobie nosić każde spodnie. Ale jako, że mamy inaczej (nie mówię, że gorzej lub lepiej, po prostu inaczej), to jednolitość jest wymagana dla dobrego wizerunku. Z tą jednolitością też trzeba uważać, żeby nie przesadzić w drugą stronę. Ale skoro już w regulaminie napisano, że ma być jednolicie i o jaki kolor spodni chodzi, no to chyba nie można już jaśniej tego określić.
Mała dygresja do chust - niektóre środowiska tak robią i już. To nie wygląda niechlujnie, choć nie musi się każdemu podobać.
WIesz, mam zaprzyjaźnioną drużynę w Szkocji. Czasem do siebie piszemy maile, wymieniamy się zdjęciami z imprez. I za każdym razem, dosłownie za każdym, gdy wysyłam im jakieś zdjęcia pierwszym komentarzem jest: "ale wy macie ekstra mundury!" :) To chyba mówi samo za siebie, prawda?
Prawda, prawda. Chociaż ja od obcokrajowców słyszałam też "Oo... ale militarnie...". Więc to również sprawa gustu ;)
Zgadzam się całkowicie z wszystkim o czym napisał druh Gacek. Faktem jest że w regulaminie nie ma użytych słów typu " do munduru moro nie nosimy", ale faktem też jest że ZHP nie ma nic wspólnego z wojskiem, a niestety mamy taką łatkę przez noszenie moro do munduru (między innymi przez to). Mowa tutaj o drużynie sztandarowej hufca a co za tym idzie ma ona świecić i regulaminowym umundurowaniem i przykładem.
Osobiście bardzo nie lubię tego zjawiska kiedy nasze piękne mundury łączy się z spodniami moro.
Mamy swoją tradycję, więc po co pożyczać coś od innych?
Idąc tym tropem moro zaraz ktoś zapyta czy do munduru może ubrać leginsy - przecież są czarne i tanie.
Argument, że nie jesteśmy wojskiem jest słaby. Bardzo słaby. Musztra, apele, fragmenty umundurowania wszystko ma swoje źródła właśnie w wojsku. Korzystamy na obozach z masek przeciwgazowych wojskowych, kombinezonów wojskowych. Spodnie BDU też są spodniami wojskowymi, fakt faktem wojsk amerykańskich, ale dalej wojsk. Polska pantera wz93 nie jest regulaminowa(kolor spodni musi być jednolity - plamiak jak to plamiak, kolorów wiele), aczkolwiek sporo osób nosi ją do munduru i nie jest to raczej odbierane jako grzech ciężki. Tak strasznie też nie wygląda.
Wystarczy spojrzeć na pierwsze lepsze zdjęcia z dowolnej imprezy harcerskiej. Osoby w plamach do munduru wyróżniają się, i to wyróżniają negatywnie. I jest to grzech ciężki w momencie reprezentowania HARCERSTWA w środowisku lokalnym, wśród władz itp. Wtedy nie dość, że wygląda to paskudnie, to jeszcze się ośmieszamy.
+3 głosów
Podczas powstawania aktualnego regulaminu sprawa spodni w kamuflaż była mocno dyskutowana. Regulamin dopusza jedynie spodnie o jednolitej barwie i nie jest to sformułowanie przypadkowe. Chodziło o to, żeby nie wygladło jakbyśmy się przebierali za wojsko. Można w miarę pogodzić ducha i regulamin decudując się np. na oliwkowe lub czarne bojówki.

Korzystając z okazji: "moro" to nazwa starego wzoru kamuflażu, takie bardzo dobne plamki, ten aktulany najpopularniejszy polski to "pantera".
odpowiedź 12 stycznia 2013 przez użytkownika royas (21,293)  
edycja 12 stycznia 2013 przez użytkownika royas
royas chodziło nam w drużynie o spodnie brytyjskie LIGHTWEIGHT DPM np.
http://p.alejka.pl/i2/p_new/39/24/spodnie-brytyjskie-soldier-95-dpm_0_b.jpg
Chyba jedyną możliwością, żeby "legalnie" nosić takie spodnie jest uzyskanie oficjalnej zgody GKi. Ale nie chodzi tu tylko o zgodność z regulaminem, ale o budowanie wizerunku całej organizacji, czy nawet Ruchu. Szczególnie ważne jest to w przypadku drużyn sztandarowych, które oficjalnie reprezentują cały hufiec.
spodnie DPM są tanie (ok. 20-30zł) i dlatego nie chcemy bardzo obciążać naszych druhów ponieważ oprócz takich samych spodni musimy mieć jeszcze takie same buty, które nie są tanie. W drużynie mamy 28 os. od 2 lat odbudowuje się harcerstwo ZHP na naszych terenach a nasi harcerze nie mają zbyt dużo pieniędzy.
dhMechanik - spójrz proszę na moją odpowiedź. A co do cen, śmiem twierdzić, że jednolite umundurowanie wcale nie jest droższe. Proszę, co za problem kupić 10 szt spodni za 80 zł? Wychodzi Wam 8 zł za sztukę, a nie 20-30. Jakieś pytania?
http://allegro.pl/10x-nowe-spodnie-legionisty-harcerskie-72c-160-72-i2923959755.html
dhMechanik - takie same buty?
Przepraszam, ale dla mnie to jest lekki przerost formy nad treścią...
A spodnie powinny być regulaminowe.
Jeżeli jesteśmy drużyną sztandarową to powinniśmy wyglądać jednakowo :D bo jak by wyglądali harcerze jeśli jeden ma brązowe buty wysokie (opinacze) drugi np trekingi a trzeci glany???
Nikt nie każe wkładać spodni w buty :P Widać same czubki. Wystarczyłoby, żeby były np. czarne

Podobne pytania

+6 głosów
1 odpowiedź 1,282 wizyt
pytanie zadane 9 lutego 2014 w Regulamin mundurowy przez użytkownika dh Karol (2,020)   14 24 54
+5 głosów
5 odpowiedzi 1,589 wizyt
pytanie zadane 26 czerwca 2013 w Regulamin mundurowy przez użytkownika Happysadka (130)   1 2 5
+7 głosów
1 odpowiedź 824 wizyt
pytanie zadane 3 marca 2014 przez użytkownika Ciechomski Bogdan (1,780)   11 27 50
+6 głosów
3 odpowiedzi 606 wizyt
0 głosów
2 odpowiedzi 304 wizyt
pytanie zadane 22 listopada 2018 w Regulamin mundurowy przez użytkownika Druh_ananas (222)   11 17
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...