• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Jakie powinny być treści kursu dla zastępowych?

+9 głosów
Pytanie dość ogólne. Raczej nie oczekuję odpowiedzi jakie mam treści kursu zawrzeć. Tylko interesują mnie Wasze doświadczenia jeśli kiedykolwiek organizowaliście kurs zastępowych.
pytanie zadane 4 stycznia 2013 przez użytkownika Lidka (166)   1 2 3
Współczynnik akceptacji: 100%

otagowane ponownie 5 stycznia 2013 przez użytkownika Gacek
   

4 odpowiedzi

+8 głosów
 
Najlepsza

Bardzo ciekawy plan i koncepcję kursu zastępowych można znaleźć w Vademecum Zastępowego CHytrego Kota

odpowiedź 5 stycznia 2013 przez użytkownika Gacek (9,160)  
wybrane 13 sierpnia 2013 przez użytkownika PLscout
+6 głosów
Ja mogę wypowiedzieć się od strony uczestnika. Spośród takich zajęć jak: system zastępowy, planowanie pracy, dokumentacja zastępu, system nagród i kar, komunikacja w zastępcie, obrzędowość itp. największy niedosyt zostawiły we mnie zajęcia na temat obrzędowości oraz komunikacji w zastępie. Obrzędowość to element, który spaja zastęp, daje poczucie odrębności, moim zdaniem można poświęcić więcej czasu na ten tamat. Komunikacja też jest bardzo ważna. W każdej grupie zdarzają się kłutnie i sprzeczki. Nauczyłem się jak postępować w takich sytuacjach, ale również jest to temat, który można bardziej pogłębić.

Mówić o samej formie kursu, nie jestem zwolennikiem suchych wykładów. Przydają się urozmaicenia, takie jak: burze mózgów, wymiana zdań, zajęcia praktyczne. Oczywiście nie może zabraknąć zabawy: śpiewanek, pląsów, czy nawet alarmów.

Pozdrawiam!
odpowiedź 4 stycznia 2013 przez użytkownika Kołatek (606)   3 10 18
+3 głosów
Może uznacie to za herezję ale uważam, że zamiast organizowania kursu zastępowych powinno się dla nich organizować warsztaty pokazujące jak ze sobą współpracować i się komunikować. Dające pomysły na działanie.

Takie działania drużynowy i przyboczny może także prowadzić podczas zbiórki zastępowych.
odpowiedź 4 stycznia 2013 przez użytkownika Gracja Bober (4,547)   25 58 101
edycja 4 stycznia 2013 przez użytkownika Gracja Bober
to ciekawe co napisałaś Gracjo. Jesteś w stanie bardziej rozwinąć wątek?
od 6 lat corocznie organizuję i przeprowadzam kursy zastępowych, oparte na wielu schematach programów, które chyba mogę skromnie powiedzieć są wypałem :) bardzo często spotykam się z tym, że te same twarze pojawiają się na kolejnych kursach. Jeśli chcesz otrzymać więcej informacji napisz do mnie: elmirka45@plusnet.pl . pozdrawiam.
Lidko, m.in. dlatego, że zastępowy pracuje bezpośrednio ze swoimi ludźmi, często są to osoby bardzo młode.
Zastępowy ma być osobą, którą się lubi i szanuje. Nie musi wiedzieć rzeczy, które opisał poniżej Antoni jak cele ZHP. Na to przyjdzie czas i zweryfikuje swoje doświadczenie powiedzmy z wiedzą zdobytą na kursie przewodnikowskim, na który powinien być wysyłany już jako przyboczny.
A nie myślałas o tym , żeby swoje doświadczenia wydać w formie poradnika ? Chetnie wydamy w ramach naszej biblioteczki :)
A czy to nie jest tak, że są już jakieś "klasyki" i systemu zastępowych i tego jak kurs/praca z zastępowymi powinien/na wyglądać? Czy nie lepszym rozwiązaniem jest zachęcanie do ich czytania zamiast tworzenia nowych? Które i tak zawierają te same treści do klasyki? Mi się marzy taki poradnik, który będzie "System zastępowych XXI wieku", czyli "System Zastępowych" R.E. Philippsa osadzony w naszym wieku.
A do kogo Wilku było to pytanie?
....a do Elmirki, chyba że Ty też masz jakieś swoje materiały ;)
+1 głos

Przesyłam część  treści z kursu jaki miałem przyjemnośc organizować.To są raczej takie podstawy metodyczne itd, bo  w trakcie bardziej stawialiśmy na kreatywność przyszłych zastępowych. Mam nadzieję, że się przyda. Mam z tego kursu sporo materiałów. Jakby były potrzebne to proszę o sygnał to chętnie się podzielę.

 

1. Podstawy wychowawcze

Treść:

Cele ZHP,

wizerunek ZHP w społeczeństwie,

Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie

Zamierzenia:

znał cele działania ZHP,

miał świadomość kształtowania swoją postawą opinii o ZHP

znał i rozumiał Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie

2. Wiedza o ZHP

Treść:

Struktura ZHP,

regulamin mundurowy
i musztry,

rola zastępu w ZHP.

Zamierzenia:

znał strukturę ZHP (najważniejsze szczeble struktury) i miejsce drużyny w strukturze ZHP

wiedział kto jest Komendantem Hufca, znał adres i telefon Komendy Hufca (załatwi przynajmniej jedną sprawę zleconą przez drużynowego w KH),

znał podstawy regulaminu mundurowego (jak wygląda prawidłowo umundurowany harcerz i harcerka), potrafił zadbać o mundur swój i swoich harcerzy

znał podstawy musztry zastępu, wiedział jak zachować się podczas musztry drużyny i na apelu,

umiał się zameldować,

umiał zameldować swój zastęp

wiedział jak obchodzić się z flagą państwową i jak zachować się podczas śpiewania Hymnu Narodowego i ZHP,

wiedział jak należy pełnić służbę wartowniczą1. Podstawy wychowawcze

3. Metoda harcerska

Treść:

Elementy i cechy metody harcerskiej

System nagród i kar w zastępie

Zamierzenia:

znał i rozumiał cechy i elementy metody harcerskiej (ogólnie, intuicyjnie)

wiedział jak stosować nagrody oraz jak i kiedy karać harcerzy z Treść:

4. Metodyka harcerska

Treść:

Prowadzenie zbiórki zastępu

Praca z zastępem w łonie drużyny

Podstawy planowania pracy zastępu

Funkcjonowanie w ramach rady drużyny

System stopni i sprawności harcerskich

Rola zastępu w drużynie

Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie

Obrzędowość zastępuznał i rozumiał cechy i elementy metody harcerskiej (ogólnie, intuicyjnie)

wiedział jak stosować nagrody oraz jak i kiedy karać harcerzy z Treść:

Zamierzenia:

znał zasady dobrej zbiórki

znał formy pracy, które może zastosować w pracy zastępu,

umiał je odpowiednio dobrać – w zależności od zamierzeń

znał parę przykładów zastosowania każdej z form pracy - odpowiedniej dla zastępu,

prowadzi „bank pomysłów” na zabawę, pląs, piosenkę

umiał napisać konspekt zbiórki zastępu

potrafił zbudować obrzędowość zastępu,

znał rolę obrzędowości w zastępie

umiał przygotować zastęp do udziału w imprezie drużynyi do obozu

organizacja biwaku

umiał zaplanować pracę zastępu w roku harcerskim

umiał przeprowadzić zbiórkę zastępu w harcówce i w terenie

umiał współpracować z podzastępowym, podzielić obowiązki między siebie i podzastępowego

znał swoje obowiązki i prawa jako zastępowego (w pracy śródrocznej i na obozie)

znał rolę zastępowego w radzie drużyny

potrafił zaplanować wraz ze swoim harcerzem próbę na stopień i na sprawność

znał rolę zastępu w drużynie (system małych grup)

5. Zaradność życiowa, wybrane techniki harcerskie

- czyli wszystko począwszy od znaków patrolowych po skręcanie balonów, samarytankę, robienie zaciosów na belce itd. Kurs trwał 2,5 biwaku więc czas się znalazł.

6. Dokumentacja, gospodarka zastępu

Treść:

książeczka zastępu

kronika drużyny

system alarmowy zastępu

gospodarowanie funduszami

dbałość o sprzęt pionierski i obozowy

Zamierzenia:

wiedział jak prowadzić książeczkę zastępu,

znał rolę kroniki drużyny (potrafił wraz z zastępem dokonać wpisu w kronice drużyny dotyczącego ważnego wydarzenia w zastępie),

potrafił zaplanować system alarmowy zastępu,

potrafił rozliczyć się wobec drużynowego z powierzonych mu funduszy (bilety, paragony),

potrafił wraz z zastępem współuczestniczyć w akcji zarobkowej drużyny,

wiedział jak prawidłowo używać i konserwować sprzęt pionierski, jak zadbać o namiot i inne urządzenia obozu.

7. Bezpieczeństwo

Treść:

Podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas zbiórek i biwaków

Podstawy udzielania pierwszej pomocy

Zachowanie podczas wypadku

Zamierzenia:

znał niebezpieczeństwa grożące dzieciom podczas zbiórki w harcówce i w terenie – w tym zwłaszcza podczas poruszania się po drogach,

wiedział, jakie działania wymagają dozoru osób specjalnie wykwalifikowanych (kąpiele, uprawianie niektórych sportów),

znał zasady rozpalania i dozoru ogniska,

potrafił udzielić pierwszej pomocy w prostych wypadkach,

znał alarmowe numery telefonów.

odpowiedź 5 stycznia 2013 przez użytkownika Antoni Czerwiec (118)   2
Nie obraź się ale to czego chcesz uczyć w tym planie to wiedza z poziomu młodzika / wywiadowcy , nie licząc paru informacji o prowadzeniu zbiórki. Może źle myślę ale zastępowym powinien być harcerz który ma wiedzę i zachowania na wysokim poziomie jeszcze przed kursem albo mija się to z celem. Na kursie powinno się nauczyć wachtowego ( zastępowy , sory jestem z wodnych :) ) jak doprowadzić do tego żeby zbiórki były ciekawe, pokazać mu jakie formy pracy może użyć w swoich zbiórkach, pokazać obrzędy. Nie oszukujmy się w kilka weekendów nie zrobisz z harcerza prawdziwego zastępowego , dasz mu tylko podstawy do rozwoju samodzielnego.To nie czas na naukę podstawowej wiedzy harcerskiej.
Nie obrażam się. Do wszlekiej krytyki podchodzę z dystansem. Liczyłem jednak na więcej zastanowienia. Wielu zastępowych, którzy trafiają na kursy to ludzie pełnie chęci z rozlatujących się drużyn, dawno temu mieli fajną lub jakąkolwiek zbiórkę. Tak - nie będę krył. Kurs zastępowych jest po to by wiedzę uporządkować i lekko pogłębić. Bo jeśli zastępowy nie będzie odpowiednio przygotowany to sam nie będzie w stanie dobrze przekazać "SIĘ" dalej. Chętnie podyskutuję dalej. Pozdrawiam
Rozumiem twój punkt widzenia, zastanowiłem się nim napisałem tamtą wiadomość piszę z własnego doświadczenia ponieważ sam zostałem zastępowym nim posiadałem odpowiednią wiedzę harcerską. Nie mówię że działanie takiego zastępu jest niemożliwe ale z mojej pozycji często żałuje że brakowało mi wtedy zbyt dużo doświadczenia i obycia z działalnością harcerstwa żeby zatrzymać niektórych ludzi w drużynie przez co zmarnowałem ich szansę . Jeśli ktoś kto wraca z dawno rozwiązanej drużyny i chce działać niech przed kursem pomoże przez jakiś czas organizować zbiórki w jakiejś działającej drużynie.

Możliwe że mam złe pojęcie o kursach i poglądy , jestem wachtowym (zastępowy u wodnych) 2,5 roku ale nigdy nie robiłem kursu zastępowych.

Podobne pytania

+12 głosów
4 odpowiedzi 774 wizyt
+1 głos
1 odpowiedź 337 wizyt
pytanie zadane 20 marca 2018 przez użytkownika ZośkaOW22ŚDH232 (183)   6 12
+2 głosów
4 odpowiedzi 527 wizyt
pytanie zadane 25 czerwca 2016 w Przepisy, ewidencja, dokumentacja... przez użytkownika dh Olek (246)   4 14 25
0 głosów
2 odpowiedzi 448 wizyt
pytanie zadane 14 kwietnia 2016 przez użytkownika eniek234 (105)   1 4
0 głosów
2 odpowiedzi 267 wizyt
pytanie zadane 29 marca 2016 przez użytkownika Anonim1122 (120)   4 7
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...