• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Jak podzielić obowiązki na kolonii zuchowej? [zamknięte]

+2 głosów
Jestem ciekawa, jak w Waszych środowiskach wygląda organizacja kolonii zuchowej. W tym roku byłam na kolonii, na której dzieciaków było 45, a kadry 15. Jak łatwo zauważyc, było nas bardzo dużo. O problemach z tego wynikających pisać nie będę, każdy może to sobie wyobrazić. Skąd tyle osób? Drużynowi i przyboczni oraz opiekunowie (nie wszyscy drużynowi spełniali warunki, by być opiekunem). Rozumiem, że jeśli ktoś cały rok pracuje z zucham, to chce pojechać na kolonię, ale taka sytuacja jest niekomfortowa. Jak to zorganizować, żeby dało się pracować, a jednocześnie nikt nie czuł się zlekceważony?

Będę wdzięczna za wszystkie odpowiedzi :)
komentarz zamknięcia: pytanie bez sensu
pytanie zadane 21 marca 2013 w Zuchy przez użytkownika kociaraa (438)   3 8 18
Współczynnik akceptacji: 0%

zamknięte 22 marca 2013 przez użytkownika kociaraa
   
Ta wypowiedź świadczy o czymś innym: "Czy mogłaby druhna pisać z perspektywy drużynowej, a nie władzy KR? Milsze teksty fajniej by się czytało."
Nie zrozumieliście się, to się zdarza. Wystarczy już dogadywania kto komu bardziej nastąpił na odcisk. Ten serwis nie po to został stworzony.
Uśmiech! I miłego dnia ;)
Nikt tu przykrości druhnie nie chciał sprawić Jednak nie wiem ile druhna ma lat, jaki stopień i doświadczenie, ale choćby z szacunku mogła druhna się powstrzymać.
Czy gdybym była samarytanką kończącą pwd zasługiwałabym na mniejszy szacunek niż podharcmistrz? ;-)
A tak serio: rzeczywiście mogłam się powstrzymać. Jestem złośliwa, ale pracuję nad tym. A pytanie brzmiało: Jak to zorganizować, żeby dało się pracować, a jednocześnie nikt nie czuł się zlekceważony gdy ma się tak dużo kadry.
Patrząc logicznie to zachodzi jedna z dwóch możliwości: albo pytanie było niejednoznaczne, albo bez sensu, bo nie ma rozwiązania problemu.
Jedyny szczegół dotyczący problemu to dużo kadry w stosunku do uczestników. Jeśli to jest jednoznaczne, to nie może istnieć sposób rozwiązania tego problemu inny niż zmiana proporcji. Jeśli jednak istnieje sposób na rozwiązanie bez zmiany proporcji, np. przez inną organizację pracy, to pytanie nie było jednoznaczne, gdyż nie wyjaśniało jak wyglądała ta problematyczna organizacja i jakie problemy z niej wynikały.

2 odpowiedzi

+1 głos

Nigdy nie byłam na kolonii zuchowej ale przychodzi mi pomysł równolegle z kolonią prowadzić warsztaty/zajęcia doszkalające dla części kadry, może nawet zorganizować kurs drużynowych, jeśli macie takie możliwości kadrowe, i w ten sposób część kadry będzie się szkolić na tym kursie np. zajęcia kursowe będą przed obiadem, a po południu uczestnicy kursu będa prowadzić zajęcia dla zuchów pod okiem doświadczonych drużynowych. 

Jeszcze np. możecie zorganizować kolonię z innym środowiskiem, gdzie tej kadry jest za mało i nie mają możliwości sami tego zrobić.

odpowiedź 21 marca 2013 przez użytkownika Kluska (4,397)   20 55 92
Dziękuję. takich rozwiązań szukam :)
+1 głos

Z doświadczenia wiem że takie kolonie nie mają prawa działać bezkonfliktowo. Za dużo dzieci i za dużo kadry. To co propobowała bym na przyszłośc to podzielenie tej kolonii na dwie osobne - czyli w każdej ok 17 zuchów podzielonych na 3-4 szóstki i 7 -8 osób kardy podzielonych w następujący sposób

  • komendant  x 1 (co komendant robi chyba kazdy wie)
  • obożny x 1 (organizacja pracy, pilnowanie czasu itp)
  • programowiec x 1 lub dwa (prowadzenie zajęć, pilnowanie obrzędowości)
  • opiekunowie szóstek x 3 lub 4 w zależności od ilości dzieci (śpią z zuchami w namiotach, pomagają im w codziennych czynnosciach itd)

przy takim podziale wszystko powinno działać poprawnie.

Mam nadzieje że pomogłam

odpowiedź 22 marca 2013 przez użytkownika ruda (726)   3 13 30
Na kolonii na której byłam był: komendant, z-ca d/s programowych, z-ca d/s organizacji, kwatermistrz i oboźny. Byli też opiekunowie szóstek i dodatkowo dwóch opiekunów z uprawnieniami (nie było wystarczającej ilości opiekunów).
ale z-ca ds. organizacyjnych to właśnie oboźny (czym to się u was różniło?)
opiekunowie prawni powinni stanowić główna kardę, jeśli nie chcieliście ich na oboźnego to np. zrobić z nich programowców, bo nie sądzę żeby jedna osoba dała sobie radę z prowadzeniem programu dla 45 dzieci. i wtedy każdy ma wyznaczone zadanie i nie ma sporów. Chociaż nadal uważam ze kolonia na 45 dzieci to przesada, bo np. jak dać każemy możliwość wypowiedzenia się w kręgu rady?
Pierwszy raz byłam na takiej kolonii. Wklejam podział obowiązków:
organizacja:
•    Przygotowanie oraz zapoznanie uczestników z regulaminami
•    dokumentacja obozu
•    przyjmowanie wizytacji
•    kwestie formalne z bazą
•    podział koszulek
•    informacje dla rodzicow (przed wyjazdem)
•    karty uczestnikow (spisane w liste i przechowywane w bezpiecznym miejscu)
•    umowy + cała papierkologia kolonii
•    dzienniczki wychowawców
oboźny:
•    Kontakt z bazą
•    zagospodarowanie miejsca obozowania
•    programowych
•    podział obowiązków między MKI (szóstkowych)
•    prowadzenie zbiórek, apeli
•    dopilnowanie regulaminowego umundurowania
•    wyznaczanie służby kuchennej (ew wartowniczej)
•    pilnowanie ramowego planu dnia
•    zbiórki
•    posiłki, mycie sprzątanie
•    utrzymywanie obozu i jego okolic, a także uczestników w czystości
•    przygotowanie miejsc do zajęć
he he, a też pierwszy widzę taki podział prac:
U mnie rzeczy takie jak: przyjmowanie wizytacji, karty uczestników i kontakt z rodzicami to jest rola komendanta, natomiast papierkologia to kwatermistrz. a dzienniczki jak sama nazwa wskazuje prowadzą wychowawcy czyli oficjalni opiekunowie prawni
U was trochę to dla mnie poplątane ale co środowisko takie zwyczaje
komendant:
•    Spotkanie z rodzicami – główny dowodzący
•    przyjmowanie wizytacji
•    współpraca ze środowiskiem obozowania
•    podsumowanie kolonii + ocena pracy kadry
•    kuratorium, chorągiew

kwatermistrz:
•    Kontakt z bazą w sprawach sprzętowych
•    nadzór nad finansami kolonii
•    zapotrzebowanie
•    rozliczenie obozu
•    grafik obciążenia miejsca ogniskowego/pryszniców/służby kuchennej
•    koordynacja akcji 'Autokar'
•    zabezpieczenie programu podczas podróży
•    rozliczanie faktur

programowiec:
•    Przygotowanie ramówki
•    nadzór nad przygotowaniem programu
•    prowadzenie spotkań programowych przed kolonią
•    nadzór nad imprezami wspólnymi
•    zapewnienie materiałów programowych
•    nadzór nad realizacją programu
•    prowadzenie dokumentacji programowej obozu
•    prowadzenie współzawodnictwa zastępów

opiekunowie:
•    Opieka nad dziećmi 24/7
•    wypełnianie dzienniczków wychowawcy
•    podawanie leków
rzuciły ni się w oczy dwie rzeczy - nikt nie ma wpisanych w obowiązkach prowadzenia zajęć z dziećmi -
a opiekunowie mają wpisane ""podawanie leków" czego absolutnie nie wolno im robić!! To może robić tylko kadra medyczna!!
Każdy rodzic podpisuje zgodę na podawanie leków przez wychowawcę. Nie wiem jak wcześniej, ale w tym roku żaden z rodziców nie protestował.
Gwoli wyjaśnienia: chodzi o leki, które dzieci biorą stale. W innych przypadkach robi to kadra medyczna.
Każdy (no, prawie ;) miał swój blok programowy i był za niego odpowiedzialny.
No to już wiem że mamy dwa kompletnie inne sposoby organizacji pracy. Przy takiej ilości kadry kiedy tak na prawdę mam 3 osoby które mogły by robić program u mnie robimy tak że one prowadzą prawie wszystko (oczywiście z udziałem i pomocą reszty) a wtedy inni zajmują się w pełni swoimi zadaniami przez co np. oboźny który wstaje pierwszy a chodzi spać ostatni może w trakcie dnia mieć chwilę dla siebie lub zajęć się tym co wynika z jego funkcji
Wywodzę się z innego środowiska niż to, z którym pojechałam na kolonię i dla mnie to wszystko jest nowe, też wiele rzeczy było u mnie inaczej.
Mnie zastanawia inna rzecz: gdzie w tym podziale obowiązków jest drużynowy zuchowy i jego przyboczni?

PS. W tym podziale z-ca d/s organizacyjnych tak naprawdę robi tylko dokumentację, reszta to sprawy jednostkowe i mało poważne - jak "podział koszulek" - więcej czasu zajmie wpisanie tego do obowiązków niż sam podział...

A karty uczestników, ze względu na część medyczną, złożyć u kadry medycznej, nie u specjalisty od papierków.

Podobne pytania

+1 głos
1 odpowiedź 326 wizyt
+6 głosów
3 odpowiedzi 444 wizyt
pytanie zadane 13 czerwca 2013 w Zuchy przez użytkownika plomyczek_adam (183)   1 3 11
+1 głos
2 odpowiedzi 426 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 60 wizyt
pytanie zadane 30 czerwca 2017 w Pomysł na... przez użytkownika Barbiola3 (115)   1 2 8
0 głosów
2 odpowiedzi 360 wizyt
pytanie zadane 20 lutego 2017 w HAL/HAZ przez użytkownika młodadrużynowa (105)   1 3
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...