• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Czego powinniśmy oczekiwać od harcerzy starszych?

+7 głosów

W Podstawach Wychowawczych jest mowa o rozwijaniu harcerzy w 9 obszarach:

  • patriotyzm
  • świadomy obywatel
  • odpowiedzialność
  • aktywny członek wspólnoty
  • przestrzeganie zasad
  • pozytywne spojrzenie na świat
  • zdobywanie wiedzy
  • zaradność
  • zdowie ciała i ducha

Określają kim bedzie czlowiek "wychodzacy" z ZHP: świadomy swoich czynów, zaradny... itd. Każdemu ze stopni przyświecają te same ideały, lecz każdy stopień powinien odzwierciedlać pewnego rodzaju poziom "zaawansowania" w ich realizacji. Wiadomo, że od zucha będziemy wymagali czego innego w ramach zaradności zyciowej niż od wędrownika.

Pytania najważniejsze -  Co powinien sobą reprezentować harcerz posiadający stopień pionierki/odkrywcy a co samarytanki/ćwika? W jaki sposób (realizując jakie zadania) może pokazać iż zrealizował te wymagania?

pytanie zadane 21 lutego 2013 w Harcerze Starsi przez użytkownika PLscout (2,642)   9 31 66
Współczynnik akceptacji: 0%

edycja 21 lutego 2013 przez użytkownika PLscout
   

3 odpowiedzi

+10 głosów

Pionierka/odkrywca - Uczestnicząc w harcerskim życiu, odkrywa swoje zainteresowania. Ocenia siebie i swoje postępowanie odwołując się do Prawa Harcerskiego. Potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach działąjąc samodzielnie i odpowiedzialnie. Można na nim/jej polegać. Jest uczynny/a odważny/a i samodzielny/a.

 

Samarytanka/ćwik - Poszukuje wzorów do naśladowania zgodnych z harcerskimi wartościami zawartymi w Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szuka sytuacji, w których może pomóc. Pracuje nad swoim charakterem. Wywiązuje się ze swoich obowiązków. Poszukuje swoich zainteresowań i pasji. Rozwija je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzy życie drużyny.

 

Pozdrawiam smiley

odpowiedź 21 lutego 2013 przez użytkownika Tito (1,263)   10 21 30
Tito - nie chodzi mi o regułki z regulaminów. Chodzi o to co harcerz umie, potrafi, co sobą reprezentuje i w jaki sposób może pokazać jak realizuje wartości którymi powinien się kierować.
Ale to przecież właśnie te "regułki" są tymi wytycznymi i z nich można wciągnąć to, jak powinni się zachowywać. :)
+4 głosów

To czego oczekujemy od harcerzy-gimnazjalistów jest pochodną tego jak rozumiemy cały system.

Szczegółowe treści winny być pochodną "opisu" poszczególnych stopni.


Jeśli na mundurze harcerskim chłopca/dziewczyny, "na sercu", zobaczysz srebrną lilijkę, będzie to znak że są już przyjęci do drużyny harcerskiej, po okresie próbnym. Poznali już swój zastęp i drużynę oraz nauczyli się podstawowych zasad harcerskiego zachowania.

 

Próbę harcerza/harcerki odbywa każdy chłopiec i każda dziewczyna przyjęci do drużyny harcerskiej na okres próbny (również przychodzący z drużyny zuchowej - są oni zwolnieni jedynie z obowiązku uczestniczenia przez 6-10 tygodni w pracach zastępu).

 


Kim jest harcerz/harcerka noszący na piersi "szary" Krzyż Harcerski ?

To MŁODZIK / OCHOTNICZKA który stara się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim, jest samodzielny i zaradny, w życiu nie potrzebuje obsługi. Już poznał "pierwszy smak" Harcerstwa, zdobył podstawowe wiadomości i umiejętności potrzebne do służby harcerskiej w zastępie, drużynie, na wycieczce i w życiu codziennym.

 

Pierwszy stopień harcerski. Realizowany po próbie harcerza-harcerki.

 


Srebrna lilijka na Krzyżu Harcerskim oznacza WYWIADOWCĘ / TROPICIELKĘ.

W swojej służbie  szuka harcerskiej przygody, tropi teraźniejszość i przeszłość. Wyrabia swoją spostrzegawczość, sprawność i szybką orientację. W harcach osiągnął wprawę, która może zaimponować młodszym. Zdobył umiejętności organizatorskie pozwalające prowadzić zastęp lub pełnić inną funkcję w drużynie.

 

 Drugi stopień harcerski.

 


Złota lilijka na Krzyżu Harcerskim, to ĆWIK / SAMARYTANKA.

To harcerski wyga - radzi sobie w różnych sytuacjach życiowych. W dziedzinie pracy nad sobą nie trzeba go prowadzić za rękę - sam wybiera sobie cele i zadania konsekwentnie dążąc do ich realizacji. W pełni opanował podstawowe umiejętności harcerskie, w wyszkoleniu polowym nie ma dla niego tajemnic.

ĆWIK / SAMARYTANKA to harcerz-harcerka który może już wyruszyć na wędrowniczy szlak. Może także rozpocząć służbę instruktorską, np. jako przyboczny.

 

Trzeci stopień harcerski.

 


Złota lilijka, w złotym okręgu na Krzyżu Harcerskim oznacza iż jest to HARCERZ ORLI / HARCERKA ORLA.

Należy do harcerskiej młodzieży poszukującej swej drogi życiowej. Kieruje się w życiu Prawem Harcerskim. Odkrywa świat swoich zainteresowań, realizuje swoje plany życiowe, dąży w nich do doskonałości. Cechuje go hart ducha i silna wola. Umie samodzielnie myśleć, pogłębia swoją wiedzę. Dostrzega problemy i potrzeby społeczne. Pełni służbę, nie opuści nikogo w potrzebie. 

Czwarty stopień harcerski.

 


Jeśli na jego/jej Krzyżu Harcerskim widzisz złote wieńce, okręg i lilijkę to znak że jest to HARCERZ / HARCERKA RZECZYPOSPOLITEJ.

To człowiek już dojrzały, odpowiadający za siebie i swoją rodzinę, realizujący w życiu ideały harcerskie. Dostrzega problemy i potrzeby społeczne. Inspiruje i organizuje środowisko do działania. 

Piąty, najwyższy stopień harcerski, przewidziany jest dla harcerzy i harcerek rozpoczynających dorosłe życie.

odpowiedź 22 lutego 2013 przez użytkownika harclot (2,580)   13 31 81
edycja 22 lutego 2013 przez użytkownika harclot
Nie podałeś tutaj wszystkich obowiązujących obecnie stopni, dlaczego?
Bo obecny system deformuje pracę wychowawczą.
–3 głosów
Moim zdaniem najważniejszy jest rozwój, a to jakie wymagania do zamknięcia stopnia stawiamy powinno zależeć od poziomu rozwoju przy otwieraniu. Dlatego zadania nie mają nic udowodnić - mają rozwinąć. Jeśli zdefiniujemy konkretne wymagania (konkretny poziom do osiągnięcia) dla stopni to będziemy w trochę trudnej sytuacji - niektórym od razu powinno dać się stopień ćwika, a inni w ogóle nie powinni go dostać.

Stopnie mają motywować do rozwoju w wymienionych 9 obszarach. W regulaminach można znaleźć definicje stopnia (Tito je napisał), które pokazują kolejne etapy wychowania i wskazują, w którym momencie należy je zdobywać. Oprócz tego istnieją wymagania na stopnie, ale to są właściwie tylko wskazówki - pokazują "przeciętnego" harcerza, który otrzymał ten stopień.

Gdy układamy próbę najlepiej chyba poszukać, w czym dany harcerz (harcerka) jest najmniej rozwinięty i ułożyć próbę pod te cechy tak, żeby je rozwijała.
odpowiedź 22 lutego 2013 przez użytkownika qj0n (15,616)  
Rozwój harcerza to jest tylko jeden z elementów składowych. Jeśli byśmy zastosowali system o którym mówisz to ćwik - ćwikowi byłby nierówny bo jeden zaczynał od poziomu 0 a drugi powiedzmy od 5 (załóżmy 10-cio stopniową skalę). To o czym mówisz to tylko realizacja zagadnień z zakresu "zdobywanie wiedzy" a stopień to postawa, to wyznawanie i zrozumienie pewnych wartości. Dodam to co napisałem do Tito - "Chodzi o to co harcerz umie, potrafi, co sobą reprezentuje i w jaki sposób może pokazać jak realizuje wartości którymi powinien się kierować."
Zacytuję deklarację ideową ZHP:
"Misją Związku Harcerstwa Polskiego jest przyczynianie się – przy pomocy metody
harcerskiej – do rozwoju młodych ludzi..."
Rozwój harcerza (duchowy, społeczny, psychofizyczny...) jest celem harcerstwa.
Dlatego nie zgadzam się (lub inaczej rozumiem) ze stwierdzeniem "Rozwój harcerza to jest tylko jeden z elementów składowych". To właśnie poziome rozwoju we wszystkich tych "kierunkach" jest opisany w wymaganiach na stopnie.

To o czym pisze dotyczy się akurat wszystkich kierunków rozwoju oprócz wiedzy i umiejętności . Bo w wiedzy warto się specjalizować i nie trzeba koniecznie rozwijać najsłabszych cech. A w rozwoju charakteru należy (moim zdaniem) skupić się właśnie nad słabościami. Taką próbą uczestnik pokazuje gotowość i chęć do samorozwoju, a to jedna z ważniejszych cech harcerza.

Podobne pytania

0 głosów
2 odpowiedzi 95 wizyt
+1 głos
1 odpowiedź 87 wizyt
0 głosów
1 odpowiedź 143 wizyt
pytanie zadane 23 października 2015 w Harcerze Starsi przez użytkownika poziomka (214)   3 10 19
+1 głos
1 odpowiedź 881 wizyt
pytanie zadane 18 stycznia 2015 w Harcerze Starsi przez użytkownika Yelle (2,049)   32 60 85
+11 głosów
1 odpowiedź 516 wizyt
pytanie zadane 30 stycznia 2013 w Harcerze Starsi przez użytkownika KoT (6,404)   28 75 126
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...