• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Zastępy w drużynie wielopoziomowej.

+2 głosów

W instrukcji drużyny jest o zastępach napisane tak:

20.Drużyna harcerska i starszoharcerska składa się z co najmniej dwóch zastępów. Zastęp zrzesza od 5 do 12 członków drużyny. W drużynach koedukacyjnych pracują zastępy żeńskie i męskie.

21.Drużyna wędrownicza pracuje systemem zastępów wędrowniczych lub systemem patroli zadaniowych albo obydwoma systemami równolegle. Zastęp zrzesza od 4 do 7 wędrowników, a patrol zadaniowy liczbę wędrowników konieczną do realizacji określonego zadania.

W tym fragmencie jest napisane o DH, DSH i DW ale nigdzie nie dopatrzyłam się jak to wygląda w drużynach wielopoziomowych.

Konkretnie chodzi mi o to czy w drużynach wielopoziomowych zastępy mogą być koedukacyjne. Szukałam ale nie potrafię znaleźć zapisu odnoszącego się do mojego zapytania. Według mojej logiki byłoby to wskazane żeby podzielić drużynę zastępami na  konkretne piony metodyczne ale nie wiem jak to faktycznie wygląda.

pytanie zadane 1 marca 2015 w Drużyna przez użytkownika dh. Justka (308)   4 7 18
Współczynnik akceptacji: 75%
   

1 odpowiedź

+5 głosów
 
Najlepsza

W drużynach koedukacyjnych pracują zastępy żeńskie i męskie.

Jeśli drużyna wielopoziomowa jest koedukacyjna, to zastępy powinny być męskie i żeńskie. Oczywiście podzielone również metodycznie, co oznacza, że teoretycznie w drużynie H-HS powinny działać min. 4 zastępy - harcerski żeński, harcerski męski, HS żeński i HS męski. Jedynie w przypadku wędrowników dopuszcza się zastępy koedukacyjne albo patrole zadaniowe - więc jeśli w wielopoziomówce mamy pion wędro możemy go podzielić właściwie "dowolnie".

 

odpowiedź 1 marca 2015 przez użytkownika Aleksandra Golecka (5,237)  
wybrane 4 marca 2015 przez użytkownika dh. Justka
Cóż, zgadzam się jak najbardziej, ale jestem zdania, że owe poczucie można świetnie wykorzystać w pracy pionu harcerskiego składającego się z ludzi w wieku od 10 do 16 lat. Jeśli ta dorosłość zostanie ukierunkowana na odpowiedzialność, a nie poszukiwanie "dorosłych" podniet, to można ją świetnie wykorzystać - z zastępem, w którym oprócz zastępowego znajduje się jeszcze np 4 odpowiedzialnych starszaków, można robić rzeczy, których z osobami, które odpowiedzialne nie są, byśmy nie robili.
Garbus - absolutnie w niczym się z Tobą nie zgadzam, ale szczerze mówiąc nawet nie chce mi się rozwijać tematu, bo do niczego to nie doprowadzi. Gdybyś jednak mógł zdradzić coś o sobie - stopień, środowisko? Nazwijmy to badaniami statystycznymi ;)

Garbus, z całym szacunkiem, ale chyba nie do końca wiesz, o czym się wypowiadasz.

Metodyka HS istnieje i jest dobrze zdefiniowana. Zarzuty takie jak Twój pojawiają się czasem w ustach ludzi, którzy jej po prostu nie znają i mówią „co im się wydaje“. Poczytaj np. poradnik metodyczny dla drużynowych SH. Porównywanie zadania zespołowego z projektem świadczy o nieznajomości jednego i drugiego (co zresztą nie jest jakimś atakiem, bo zadanie zespołowe nie jest od dawna nigdzie zdefiniowane) – one nie mają ze sobą prawie nic wspólnego, oprócz tego, że oba realizuje się zespołem. W ogóle metodyka SH ma moim zdaniem więcej wspólnego z wędrowniczą niż z harcerską... ale żeby dojść do takiego wniosku, trzeba ją całościowo przemyśleć, a nie tylko przeczytać nazwy instrumentów. ;)

Co do genezy pionu HS, nie masz racji. Przeczytaj np. opowieść hm. Ryszarda Polaszewskiego, jednego z autorów reformy metodycznej z 2003 r. To nie było dostosowanie struktury ZHP do reformy szkolnictwa, i u podstaw tego ruchu stały konkretne obserwacje. Tyle a propos „przedtem też było dobrze”.

A drużyna wielopoziomowa, w której zastępy zrzeszają dzieciaki od 10 do 16 roku życia, to patologia. Stwierdzają to jednoznacznie wszystkie nasze dokumenty, to samo twierdzi Rada Naczelna oraz Zespół ds. Metodycznych GK. 10- i 16-latka oddziela przepaść mentalna i społeczna.

Zastępy monopłciowe wynikają także z faktu, że na biwakach czy obozach w namiotach śpi się zastępami. Może to być krępujące dla dziewczynek w pewnym wieku spać w jednym namiocie z chłopakami. Więc w pierwszej kolejności jednak kierowałabym się płcią, a nie wiekiem przy podziale na zastępy.
Oj, zastępy jednopłciowe wynikają też z wielu innych przyczyn. Na biwakach czy obozach można by podzielić zastępy na część męską i żeńską, nocujące oddzielnie. A mimo to stosujemy zastępy jednopłciowe.

A takie noclegi koedukacyjne byłyby nie tylko krępujące, ale też nielegalne i niewychowawcze.

Podobne pytania

+10 głosów
3 odpowiedzi 2,442 wizyt
+6 głosów
3 odpowiedzi 784 wizyt
0 głosów
3 odpowiedzi 434 wizyt
pytanie zadane 21 sierpnia 2013 w Drużyna przez użytkownika Marlenn (3,915)   26 56 82
+2 głosów
2 odpowiedzi 858 wizyt
pytanie zadane 8 kwietnia 2014 w Drużyna przez użytkownika k. (156)   2 6 12
+5 głosów
2 odpowiedzi 709 wizyt
pytanie zadane 28 sierpnia 2013 w Drużyna przez użytkownika Daniel (628)   6 14 23
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...