• Rejestracja
Pierwszy raz tutaj? Zajrzyj do FAQ!
x
Witamy w serwisie zapytaj.zhp.pl, gdzie możesz zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi od innych harcerzy.

Możesz też zdobywać punkty za zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi. Tutaj pomaganie innym się opłaca! Więcej informacji tutaj!


Na wiele pytań odpowiedź znajdziesz w dokumentach ZHP:


Źródła etatu w ZHP

+17 głosów
Czy istnieje regulacja, która pozwala jakiemukolwiek instruktorowi dowiedzieć się, jakie są konkretne źródła finansowania etatu dla pracownika hufca, chorągwi? Czy jest to regulacja naszej organizacji, lub organów wyższych? A może jest jakiś zapis, który mówi o jawnym, publicznym zestawieniu finansów i źródeł dochodu instruktorów ZHP na etacie w hufcu, chorągwi?
pytanie zadane 9 grudnia 2014 w Przepisy, ewidencja, dokumentacja... przez użytkownika słonek (5,317)   38 79 107
Współczynnik akceptacji: 68%
   
Teoretycznie sprawozdania finansowe, jakie każda OPP ma obowiązek publikować co roku, powinny o tym mówić.
Okej, takich sprawozdań nie ma. Widziałem krakowskiej jedynie, po szybkim przeglądzie pierwszych 10 stron w google. Pytanie teraz moje brzmi - czy istnieje regulacja, która określa co może być/ nie może być źródłem dochodu, wynagrodzenia pracownika jednostki administracyjnej w organizacji pożytku publicznego.
Jeśli chodzi Ci o chorągiew K-P, to bardzo obszerne sprawozdanie pojawiło się przy okazji sprawozdania zjazdowego komendy. Bardzo ciekawa i przerażająca lektura, polecam.

Co do zasad w OPP, musiałbyś poszukać w stosownej ustawie pewnie albo w przepisach wykonawczych
Poza tym szczątkowe informacje znajdziesz też w tych sprawozdaniach: http://sprawozdaniaopp.mpips.gov.pl
A czy tę lekturę jako instruktor, mogę "zamówić" i przeczytać? Dzięki Gacek. Co do linka, wczoraj Pani prawnik z DPP poleciła mi ten link + odpowiedziała mi na pytanie. W prawie OPP nie ma żadnej wzmianki dotyczącej źródeł, sposoby finansowania etatu dla pracowników placówek administracyjnych w OPP. To może regulować wewnętrzny regulamin, lub inne prawo z tytułu innego statusu naszej organizacji/ Nie mniej jednak, sytuacja z 5% od harcerzy dla pensji pracowniczych, wydawała się dla Pani prawnik dziwna.
Przypuszczam, że pewne ograniczenia co do wydawania środków obejmują:

- środki z 1% (trzeba poszukać w ustawach i przepisach),

- darowizny celowe (tu wiadomo - konkretny cel)

- dotacje publiczne/niepubliczne (tu wszystko zależy od regulaminu danego konkursu dotacyjnego)

Wydatkowanie większości pozostałych środków regulują pewnie już tylko przepisy wewnętrzne organizacji.

Swoją drogą, gdzie te urocze 5% występuje?
Robiliśmy ostatnio zlot wędrowników w kujawsko-pomorskiej. Kiedy przyszedłem do księgowej po zaliczkę, zapytano mnie, czy uwzględniłem 5% w swoim budżecie dla chorągwi. Po zdziwieniach, pytaniach "że co, po co, ale jak?" asystentka księgowej powiedziała, że druhny tam pracują na etacie i takie 5% to ich źródło wynagrodzenia między innymi.
Zarówno ta liczba (5%) jaki i forma (kwota dodana do kosztów imprezy) jest wewnętrznym ustaleniem chorągwi.

Każda chorągiew sama ustala, jak finansuje księgowość. Np. Chorągiew Gdańska "dodaje" do obozów koszt zależny bodajże od liczby uczestników.
No cóż, to moja chorągiew, standardowy skok na kasę. Jeśli sobie dobrze przypominam, to komendanci hufców blokowali te 5%. Porozmawiaj z którymś komendantem, niech Ci powie na czym stanęło na zbiórce komendantów hufców.

Mi próbowali zrobić podobny numer przy okazji organizacji obozu, ale udało mi się zminimalizować straty.

A na przyszłość - nigdy nie rób nic przez chorągiew, o ile nie musisz. Jeśli masz taką możliwość - puść przez któryś z hufców.
A próbowaliśmy nawet u Was w Świeciu, ale nie dogadaliśmy się z Rafałem, albo nas olał. Ogólnie masz rację, trzeba wiać od chorągwianej księgowości. Obrót roczny u nas (bo od ponad roku też już jestem Kuj-Pom) to prawie 6 mln, mamy największe dotacje w całej organizacji, Funka prosperuje na potęgę, a etatowcy z Chorągwi biorą 5% z kasy rodziców każdego harcerza.
Odnośnie zlotu u nas, to przez ostatni rok zmienił się komendant 2 razy. Wtedy co miał być zlot to już z nie właściwą osobą szczegóły omawialiście, bo Rafał już nie był komendantem.
No, wg faktów i rozmów to nieco inaczej wyglądało. Tyle tylko napiszę, kończąc wątek nie na temat. :)

1 odpowiedź

+4 głosów
 
Najlepsza

Informacje o wynagrodzeniu pracowników są co do zasady tajne. Jednak pracownik może wyrazić zgodę na ujawnienie swoich apanaży. W przypadku pracy etatowej w ZHP wydaje się to tym bardziej pożądane, iż są to osoby, których wynagrodzenia pochodzą z pożytków czerpanych z naszego harcerskiego majątku, składek, dotacji i różnego rodzaju przychodów związanych z działalnością statutową organizacji.

Ciekawy artykuł: http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/977402.html

Uważam, że czas już zastosować zasadę wzajemności – skoro od wolontariuszy żąda się zachowania informacji co do pracy na rzecz ZHP w tajemnicy – zerknijcie do chorągwianych umów wolontariackich – to myślę, że warto zastanowić się nad jawnością wynagrodzenia oraz innych korzyści – np. laptopy, telefony, samochody, sponsorowanie wyjazdów, ryczałty itp. – które funkcjonują wśród kadry harcerskiej. Jeśli ktoś dobrze pracuje nie powinien wstydzić się faktu, iż otrzymał wynagrodzenie albo laptop lub np. tablet. Nic by się chyba nie stało gdyby raz do roku na stronie internetowej każdej chorągwi powstał taki rejestr.

Oto przykład: http://bip.siecobywatelska.pl/index.php?id=213

Ponadto zawsze można zadać pytanie w trybie zapytania publicznego gdybyśmy chcieli się dowiedzieć ile i kto zarobił przy grantach – bo te informacje już tajne nie są! Można się dopytać zarówno u grantodawcy jak i u grantobiorcy. W razie odmowy można skorzystać z pomocy, którejś z organizacji strażniczych.

Poradnik: http://informacjapubliczna.org.pl/

Ponadto trwają prace nad podniesieniem jakości jawności: http://www.siecobywatelska.pl/1,468,bip_w_organizacjach_pozarzadowych__czy_czekaja_nas_zmiany.html

Reasumując sposoby są ale potrzeba do tego dobrych chęci zarówno harcerskich decydentów oraz samych pracowników – wszak nikt nikogo nie zmusza do pracy w ZHP. Niemniej jednak powinno zależeć nam, jako organizacji na wysokim stopniu transparentności albowiem byłby to dobry sygnał wysłany nie tylko na zewnątrz stowarzyszenia ale i do wewnątrz. Czas podnosić standardy!

odpowiedź 25 stycznia 2015 przez użytkownika sasol (333)   1 8 18
wybrane 3 lipca 2015 przez użytkownika słonek

Podobne pytania

+8 głosów
4 odpowiedzi 818 wizyt
pytanie zadane 27 maja 2014 w Finanse przez użytkownika SHZB (145)   1 2 3
0 głosów
1 odpowiedź 149 wizyt
pytanie zadane 20 maja 2014 w Przepisy, ewidencja, dokumentacja... przez użytkownika Piotr Psuja (134)   3 8
+2 głosów
1 odpowiedź 260 wizyt
+9 głosów
2 odpowiedzi 278 wizyt
+6 głosów
1 odpowiedź 277 wizyt
Ta strona używa plików ciasteczek. Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich używanie.
Pomysł, wykonanie, osoba odpowiedzialna za działanie serwisu: hm. Szymon Gackowski
...